vatican radio

Påven uppmanar till rosenkransbön för fred

21 september uppmanade påven alla att be rosenkransbönen för freden och för världens familjer. I samband med söndagens middagsbön "angelus", som han ledde på gården till sommarpalatset i Castel Gandolfo, passade Johannes Paulus II på att förklara de fem nya "ljusets hemligheter" som han själv lade till de femton traditionella hemligheter eller händelser i Jesu liv som man brukar meditera över under rosenkransbönen.

Rosenkransen uppstod under senmedeltiden som ett sätt att meditera över Jesu liv med jungfru Marias ögon medan man upprepar korta böner som alla katoliker kan utantill. I oktober förra året skrev påven ett dokument om rosenkransbönen och utropade ett rosenkransens år, som han nu skall avsluta 7 oktober då han besöker en särskild helgedom för rosenkransen i Pompeji, nära ruinerna av den antika romerska staden.

Rosenkransens år är en del av Johannes Paulus II:s kampanj för att alla troende skall fördjupa sitt böneliv för att klara av det tredje kristna årtusendets utmaningar.

"Ljusets hemligheter fyller ut de traditionella hemligheterna, som handlar om Jesu barndom, lidande och förhärligande, med lika viktiga hemligheter som handlar om hans offentliga liv. Det är den tid då Jesus avslöjar Faderns ansikte med kraften hos sitt ord och sina verk, och så inviger sitt rike av kärlek, rättvisa och fred. Hans dop i Jordan, bröllopet i Kana, förkunnelsen av Riket, Förvandlingen på berget Tabor och instiftandet av eukaristin: de är alla stunder av uppenbarelse, hemligheter av ljus, som låter Guds gudomliga natur stråla fram i Jesus Kristus. Maria står i bakgrunden i dessa hemligheter, utom i bröllopet i Kana, där ‘Jesu mor' spelar en avgörande roll," sade Johannes Paulus II, och beskrev Marias ingripande i Kana som en förebild för kristen bön.

Vatikanradions skandinaviska avdelning/OB/03-08-22

Har du synpunkter? Kontakta oss!

Hör på gårdagens svenska program (ej lördag och måndag)

Hör på våra bästa intervjuer

Äldre nyheter

Se påven i direktsändning på Vatikanens hemsida


 

who we are broadcasts on demand live broadcasts links & sources professional services the Pope's voice