vatican radio

Påven "står i tacksamhetsskuld" till Moder Teresa

"Jag känner personligen att jag står i tacksamhetsskuld till denna modiga kvinna, som jag alltid har känt att jag hade vid min sida," sade Johannes Paulus II i sin predikan under saligförklaringen av Moder Teresa av Calcutta 19 oktober.

"Som en ikon av den gode samariern åkte hon runt i världen för att tjäna Kristus i de fattigaste bland de fattiga. Inte ens konflikter och krig kunde hejda henne. Ibland kom hon och berättade för mig vad hon fick uppleva medan hon tjänade evangeliets värden. Jag minns vad hon sade när hon tog emot Nobels fredspris [i Oslo 10 december 1979]: ‘Om ni hör att en kvinna inte vill behålla sitt barn och vill göra abort, så försök övertala henne att ge mig det barnet. Jag skall älska det och se det som ett tecken på Guds kärlek.'"

Påvens predikan var särskilt personligt hållen, och paradoxalt nog var det kanske därför som han valde att inte läsa den själv med tanke på sina egna svårigheter att artikulera tydligt: han var mån om att alla skulle uppfatta allt som sades.

Johannes Paulus II betonade att det inte var någon allmän humanism som låg bakom Moder Teresas iver att tjäna de fattigaste bland de fattiga.

"Jesu rop på korset: ‘Jag är törstig' (Joh 19:28) visar hur djup Guds längtan efter människan är. Detta rop genomträngde Moder Teresas själ och fann fruktsam jord i hennes hjärta. Att stilla Jesu törst efter kärlek och själar ... hade blivit enda målet med Moder Teresas liv och den inre kraft som gjorde att hon ‘sprang' över jordklotet för att arbeta för de fattigastes räddning och helgande. ‘Vad ni har gjort för någon av dessa minsta som är mina bröder, det har ni gjort för mig' (Matt 2540). Detta evangeliecitat ger oss nyckeln till att förstå varför Moder Teresa tjänade de fattiga. Hennes tro gjorde henne övertygad om att när hon rörde vid de fattigas trasiga kroppar, rörde hon Kristi kropp. Det var Kristus själv hon tjänade, fast han var gömd bakom en sorglig förklädnad i de fattigaste av de fattiga."

Vatikanradions skandinaviska avdelning/OB/03-10-20

you are viewing our old webpages : Go to our new website ...»

 

who we are broadcasts on demand live broadcasts links & sources professional services the Pope's voice