vatican radio

40 år efter konciliet: "Sekulariserad värld behöver liturgin"

40 år efter att Andra Vatikankonciliet beslöt förnya den katolska liturgin skriver påven att det är dags för en samvetsrannsakan om hur den katolska kyrkan har tillämpat konciliets reformer.

"Lever vi liturgin som källa och höjdpunkt för kyrkans liv, så som kyrkan lärde i dokumentet om liturgin Sacrosanctum Concilium? Har liturgireformens återupptäckt av Guds Ord burit positiv frukt i vårt firande? Hur mycket har liturgin trängt in i katolikernas konkreta liv? Hur mycket anger liturgin livets rytm i de enskilda församlingarna? Uppfattas liturgin som en väg till helighet, som den inre styrka som bär upp både apostoliskt engagemang i kyrka och samhälle och missionen?" skriver Johannes Paulus II i ett apostoliskt brev 40 år efter publikationen av konciliets liturgidokument Sacrosanctum Concilium. Brevet är riktat till kardinal Francis Arinze, som är prefekt för gudstjänstkongregationen.

Påven betonar att ett allt mer avkristnat samhälle behöver liturgin. "Också i länder med en kristen tradition blir evangeliet allt mindre synligt. Det är dags för en ny evangelisation. Man kan tro att liturgin mister sin betydelse i ett sekulariserat samhälle. Men trots sekulariseringen återuppstår i vår tid ett nytt behov av andlighet. Det går inte att utplåna törsten efter Gud i människans inre."

"Liturgin ger det mest djupaste och verkningsfulla svaret på denna längtan efter att möta Gud," skriver påven. "Liturgin ger detta svar framför allt i eukaristin, där vi får förenas med Kristi offer och få näring av hans kropp och blod. Men herdarna måste göra så att man upplever mysteriet."

"Det är särskilt viktigt att låta våra församlingar uppleva tystnaden," fortsätter påven. "Vi behöver tystnad för att höra den Heliga Andens röst eka i våra hjärtan och för att förena vår personliga bön med Guds Ord och Kyrkans röst. (...) Varför inte rentav börja undervisa i tystnad enligt den kristna erfarenheten?"

"Självaården måste syfta till att förmedla längtan efter att be," skriver Johannes Paulus II. "Man får inte nöja sig med ett minimum. Kyrkans pedagogik måste våga. Det är viktigt att lära de troende att be kyrkans dagliga bön, Tidegärden, som är både Kyrkans offentliga bön och en källa till andlighet och näring för den personliga bönen."

Vatikanradions skandinaviska avdelning/OB/03-12-06

you are viewing our old webpages : Go to our new website ...»

 

who we are broadcasts on demand live broadcasts links & sources professional services the Pope's voice