vatican radio

Påven ber om barnens förbön vid julkrubban

Söndag 14 december bad påven Johannes Paulus II barnen be för honom framför julkrubban.

Den tredje söndagen i advent slog påven som vanligt upp sitt arbetsrums fönster mot Petersplatsen för att be middagsbönen "angelus" tillsammans med de omkring 20 000 människor som hade samlats på torget. Han påminde om att adventstiden handlar om glädje, för "den låter oss uppleva på nytt den gladaste händelsen i historien: när Guds Son föddes av jungfru Maria."

"Vardagens problem kan inte utplåna den djupa glädjen över att Gud inte är långt borta, att han inte är likgiltigt utan tvärtom har medlidande, att han inte är en främling utan en barmhärtig far som följer oss med kärlek och med respekt för vår frihet," fortsatte Johannes Paulus II. "Det som utmärker den kristna glädjen är att den kan leva tillsammans med lidandet, för den bygger på kärleken. Herren är så nära att han blir människa, och han kommer och ger oss sin glädje, glädjen över att älska. Den förklarar martyrernas lugna glädje mitt i prövningarna och helgonens leende inför en lidande människa; det är ett leende som inte förolämpar utan tröstar," sade påven.

Till sist hälsade påven särskilt på de tusentals barn som samlats på Petersplatsen för att få påvens välsignelse för de små julkrubbefigurer av jesusbarnet som de hade med sig. "Kära barn och unga, när ni sätter jesusbarnet i julkrubban, be då en bön för mig och för alla de människor som vänder sig till påven när de har det svårt," sade han.

Vatikanradions skandinaviska avdelning/OB/03-12-15

you are viewing our old webpages : Go to our new website ...»

 

who we are broadcasts on demand live broadcasts links & sources professional services the Pope's voice