vatican radio

Moder Teresa och de fem fingrarnas evangelium

Moder Teresa av Calcutta, som påven saligförklarade 19 oktober, lät hela sitt kretsa kring det personliga mötet med Jesus, sade påvens predikant 19 december i sin tredje adventspredikan för påven och hans medarbetare i Vatikanen.

"Moder Teresas liv kretsade kring Jesus," slog kapucinpater Raniero Cantalamessa fast, och citerade ett bev som Moder Teresa skrev 25 mars 1993 till alla medlemmarna av "barmhärtighetens missionärer", som hon själv hade grundat:

Jag blir orolig när jag tänker på att några av är ännu inte har mött Jesus på egen hand. Kanske har ni tillbringat lång tid i kapellet, men har ni någonsin sett med själens ögon den kärlek med vilken han betraktar er? Har ni verkligen lärt käna den levande Jesus, inte bara i böcker utan genom att vara tillsammans med honom i ert hjärta? Överge aldrig denna dagliga kontakt med Jesus. Han är ingen idé utan en levande och verklig person.

För moder Teresa är Jesus närvarande både i det eukaristiska brödet och vinet och i de fattiga, påpekade påvens predikant.

Moder Teresa talade om "de fem fingrarnas evangelium" som var orden "you - did - it - to - me": Jesu ord att allt gott man gör för en fattig eller lidande människa har man gjort för honom personligen.

"Somliga mystiker som Mäster Eckehart talar om en särskild mystisk jul som äger rum i själens djup", fortsatte Raniero Cantalamessa. "Den firas när människan i tro och ödmjukhet gör så att Gud Fader kan låta sin Son födas i henne. Ibland säger man att det är därför som man firar tre mässor på juldagen: den första för att fira Sonens eviga födelse av Fadern, den andra för hans födelse i historien av Maria, den tredje för att fira hans mystiska födelse i själen. Maria själv undfick Kristus på det sättet: i hjärtat och tron innan hon unfick honom i sitt kött."

"Det behövs inga särskilda känslor," fortsatte påvens predikant. "Vem skulle kunna känna något sådant? Det räcker att tro, och när man på julnatten tar emot Kristi kropp och blod kan man säga i enkelhet: 'Jesus, jag tar emot dig så som din mor Maria tog emot dig; jag älskar dig med den kärlek med vilken Fadern i himlen älskar dig: med den heliga anden."

Vatikanradions skandinaviska avdelning/OB/03-12-20

you are viewing our old webpages : Go to our new website ...»

 

who we are broadcasts on demand live broadcasts links & sources professional services the Pope's voice