vatican radio

Påvebrev om eukaristins år 2004-2005: Eukaristin är "hela mänsklighetens ja, tack och amen"

Påven Johannes Paulus II uppmanar världen att återupptäcka eukaristin, den kristna nattvarden, i ett brev som presenterades i Vatikanen 8 oktober inför det år vigt åt eukaristin som påven skall inleda med en mässa i Peterskyrkan 17 oktober.

Det apostoliska brevet ”Herre, stanna hos oss” (“Mane nobiscum Domine”) är en inledning till eukaristins år, som börjar med en internationell eukaristisk kongress i Guadalajara i Mexiko 10-17 oktober och avslutas nästa år med en biskopssynod om eukaristin 2-29 oktober 2005. Men påven vänder sig framför allt till alla unga för att hjälpa dem upptäcka eukaristin, också för att mitt under eukaristins år hålls nästa världsungdomsdag i Köln 16-21 augusti 2005. ”Eukaristifirandet har alltid varit mittpunkten för tidigare världsungdomsdagar, och i Köln kommer denna aspekt att betonas ännu mer på påvens egen begäran,” sade påvens ceremonimästare ärkebiskop Piero Marini när brevet presenterades på fredagen.

Brevets titel “Herre, stanna hos oss” är vad lärjungarna säger till den uppståndne Jesus som bryter brödet med dem i Emmaus (Luk 24:29). Påven betonar att eukaristin är Jesu sätt att vara närvarande hos de kristna.

Johannes Paulus II fortsätter den andliga vandring som han lät den katolska kyrkan inleda som förberedelse inför jubelåret 2000. Jubelåret firade att Gud blivit människa och var ett tillfälle att upptäcka Kristus. Eukaristin visar hur Kristus ger ut sig själv och närvarande i Kyrkan. Påven skriver att Kristus ”inte bara är mittpunkt för Kyrkan utan också för hela mänsklighetens historia.”

Efter jubelåret sade påven att i vår moderna pluralistiska värld måste alla troende fördjupa sitt andliga liv. Han har pekat särskilt på tidegärden, rosenkransbönen och nu eukaristin. Tidegärden kommenterar han under de allmänna audienserna på onsdagar, rosenkransen fick ett eget år och ett påvebrev 2003, och eukaristin, som nu hamnar i blickpunkten, har han redan har behandlat i en encyklika (Ecclesia de eucharistia 2003).

Påven ber inte Kyrkan att göra några särskilda iniativ under eukaristins år utan vill helt enkelt att alla katoliker skall lära sig mer om eukaristin och göra vad de kan för att söndagsmässan skall firas så bra som möjligt. Han hoppas på värdig liturgi, tystnad och tillbedjan.

Eukaristin är inte bara en rit man firar i kyrkan. Det är något som omfattar hela mänskligheten:

-Ordet eukaristi betyder tacksägelse. I Jesus, i hans offer, i hans bejakande av Faderns vilja, finns hela mänsklighetens ”ja”, ”tack” och ”amen”. Kyrkan är kallad att påminna människorna om denna stora sanning. Det är viktigt i vår sekulariserade kultur, som glömmer Gud och inbillar sig att människan klarar sig själv. Att inkarnera det eukaristiska projektet i vardagen, där man arbetar och lever, i familj, skola, fabriker och olika livsmilöjer, innebär att vittna om att människan blir meningslös om man glömmer hennes skapare.

Johannes Paulus II uppmanar de kristna att “inte vara rädda för att tala om Gud i världen och stolt visa upp trons symboler.” Han påminner om debatten om Europas kristna rötter och betonar att om kristna har gjort sig skyldiga till våld och intolerans har det inte berott på deras kristna rötter utan på att de svikit dessa rötter. ”Den som lär sig säga ’tack’ som den korsfäste Kristus han bli martyr, aldrig bödel.”

Eukaristin måste också stimulera solidaritet och ekumenik, skriver påven. Han uppmanar de unga som förbereder sig för världsungdomsdagen i Köln nästa sommar att möta Kristus i eukaristin ”med hela er ungdoms entusiasm, ert hopp och er förmåga att älska.

Vatikanradions skandinaviska avdelning/OB/04-10-09

you are viewing our old webpages : Go to our new website ...»

 

who we are broadcasts on demand live broadcasts links & sources professional services the Pope's voice