vatican radio

Johannes Paulus II och Guds barmhärtighets söndag

Johannes Paulus II avled efter aftonbönen eller vespern på lördagkvällen 2 april, då den katolska kyrkan hade börjat fira den andra påsksöndagen, som den katolska kyrkan sedan fem år firar som ”Guds barmhärtighets söndag”. Det var Johannes Paulus II som tog initiativet, som bygger på de visioner som den polska nunnan och mystikern Faustyna Kowalska fick strax före andra världskrigets utbrott. I dessa visioner uppmanade Jesus henne att påminna hela världen om att Gud är rik på barmhärtighet. ”Rik på barmhärtighet,” Dives in misericordia, var också titeln på en av Johannes Paulus II:s första encyklikor från 1980.

Kowalskas visioner om Guds barmhärtighet var viktiga för Johannes Paulus II. Han kanoniserade henne själv den 30 april 2000 och beslöt samma år att andra påsksönagen skulle vigas åt Guds barmhärtighet. I Rom är vördnaden för Guds barmhärtighet enligt Kowalskas visioner särskilt förknippad med kyrkan Santo Spirito in Sassia nära Petersplatsen. Där firades en särskild mässa för påven på lördagskvällen bara ett par timmar innan han avled. Ansvarig för denna kyrka är fader Giuseppe Bart, som förklarar varför Guds barmhärtighet firas just andra påsksöndagen.

-Under kanoniseringen av systser Faustyna 30 april 2000 sade påven att det är viktigt att vi förstår hela budskapet i Guds ord i mässans läsningar denna andra påsksöndag, säger fader Bart.

-Denna dag handlar liturgin om barmhärtigheten och förhärligar Herrens barmhärtighet. Det finns ett nära band mellan Kristi lidande, död och uppståndelse och Guds barmhärtighet. Syster Faustyna själv förknippade sin barmhärtighetsmystik med påskmysteriet, där Kristus besegrade synden och döden.

Ordenssystern och mystikern Faustina Kowalska (1905-1938) dog i tuberkulos bara 33 år gammal efter att ha mottagit en rad uppenbarelser om Guds barmhärtighet. Hon skrev ned dem i sin dagbok, där hon också skrev att hon hoppades att kyrkan en dag skulle införa en barmhärtighetens söndag. Man kan gott säga att syster Faustyna Kowalska är en av nycklarna för att förstå Johannes Paulus II. Det var Johannes Paulus II själv som inledde saligförklaringsprocessen 1965, då han ännu var ärkebiskop i Krakow och hette Karol Wojtyla. Processen avslutades först 1993 med saligförklaring, och 30 april 2000 med kanonisering. 17 augusti 2002 besökte påven sitt hemland Polen och invigde en ny kyrka i Krakow som är byggd som en vallfartsort vigd åt Guds barmhärtighet.

Vatikanradions skandinaviska avdelning/OB/05-04-02

you are viewing our old webpages : Go to our new website ...»

 

who we are broadcasts on demand live broadcasts links & sources professional services the Pope's voice