vatican radio

Påven om eukaristin och nästankärlek

I samband med söndagens middagsbön fortsatte påven Benedictus XVI sina reflexioner om eukaristin eller nattvarden, med anledning av det eukaristins år som inleddes av Johannes Paulus II i oktober i fjol och avslutas nu i oktober med en biskopssynod i Vatikanen just om eukaristin.

-Vi fortsätter att reflektera över eukaristins [nattvardens] mysterium, som är det kristna livets hjärta, och idag vill jag fästa uppmärksamheten på bandet mellan eukaristin och kärlek till nästan, sade påven.

-Grekiskans agape och latinets caritas betyder inte i första hand att hjälpa andra, utan en andlig gåva, Gus kärlek som den Helige Ande ingjuter i människans hjärta, och som gör att människan i sin tur ger sig till Gud och till nästan (jfr Rom 5:5). Hela Jesu jordiska tillvaro, från befruktningen till döden på korset, var en enda kärleksgärning. Därför kan vi sammanfatta vår tro i följande ord: Jesus Caritas, Jesus är kärlek. Under den sista måltiden visste han att hans stund var inne (Joh 13:1). Då gav den gudomlige läraren sina lärjungar ett yttersta exempel på kärlek genom att tvätta deras fötter och anförtro dem sitt dyrbara arv, eukaristin, där hela påskmysteriet är koncentrerat, som påven Johannes Paulus II skrev i encyklikan Ecclesia de Eucharistia (jfr n. 5).[applåd]

-”Tag och ät, detta är min kropp... Drick av den alla. Detta är mitt blod” (Matt 26:26-27). Jesu ord i nattvardssalen föregriper hans död och visar att han gick den till mötes medvetet och förvandlade den till en självutgivelse, till en kärleksgärning som ger ut sig själv helt och hållet. I eukaristin ger Herren sig till oss med sin kropp, sin själ och sin gudomlighet, och vi blir ett med honom och med varandra. Vårt svar på hans kärlek måste vara konkret. Det måste ta sig uttryck i en äkta omvändelse till kärleken ti förlåtelse, i ömsesidigt omhändertagande och i omsorg om allae behov. I vardagen kan vi tjäna vår nästa på många olika sätt. Eukaristin blir så en andlig energikälla som förnyar världen i Kristi kärlek.

-Helgonen är förebildliga vittnen om denna kärlek. Eukaristin har gett dem kraft till en handlingskraftig nästankärlek som ofta varit hjältemodig. Jag tänker på den helige Vincent de Paul, vars minne vi firar i övermorgon [27 september], och som brukade säga: ”Vilken glädje att tjäna Jesu Kristi person i hans fattiga lemmar!” Jag tänker på den saliga Moder Teresa, som grundade barmhärtighetens missionärer. Hon älskade Jesus i de fattigaste och tog emot och betraktade honom varje dag i den konsakrerade hostian. Före och mer än alla helgonen fyllde Guds kärlek hjärtat hos jungfru Maria. Efter bebådelsen drevs det människoblivna Ordets mor av honom som hon bar i sitt sköte att skynda sig att besöka och hjälpa sin kusin Elisabeth. Låt oss be att varje kristen skall få näring av Herrens kropp och blod och så älska Gud allt mer och tjäna sina syskon generöst, sade påven.

Vatikanradions skandinaviska avdelning/OB/05-09-26

you are viewing our old webpages : Go to our new website ...»

 

 

who we are broadcasts on demand live broadcasts links & sources professional services the Pope's voice