vatican radio

Påven föredrar Paulus framför Uppenbarelseboken

119 nordbor varav 20 svenskar var med bland de 50.000 människorna på påvens allmänna audiens på Petersplatsen på onsdagsförmiddagen. Bland de anmälda grupperna fanns 20 ”pilgrimer” från Sverige tillsammans med 32 lärare och elever från Rjukan-gymnasiet i Norge, 17 elever från Hangö-gymnasiet i Finland, och från Danmark elever från Århus lärarhögskola och elever och lärare från St Josephs katolska skola i Köpanhamn. I sin hälsning till engelskspråkiga grupper fick påven Benedictus XVI räkna upp alla de nordiska länderna och önskade nordborna en trevlig tid i Rom.

Bland församlingar och kyrkliga grupper från hela världen fanns också kommittén som förbeder fotbolls-VM 2006, 150 civilekonomer från Chieti i Mellanitalien, 1500 polacker och några tusen från Tyskland och Österrike.

Den här gången råkade påven avslöja att han föredrar Paulus brev framför Uppenbarelseboken. I sin löpande kommentar till bibeltexterna i tidegärden har han nämligen börjat hoppa över texter ur Uppenbarelseboken men inte dem som är hämtade ur Paulus brev.

Så här ligger det till. Varje onsdag kommenterar påven en psaltarpsalm eller biblisk hymn i den katolska kyrkans dagliga bön tidegärden, närmare bestämt i kvällsbönen vesper, som varje dag består av två psaltarpsalmer och en biblisk hymn (”canticum”). Påven är nu inne på den fjärde och sista veckan i vespern, och det betyder att texterna ur Paulus brev och Uppenbarelseboken som avslutar vespern varje dag har kommenterats flera gånger, för de upprepas varje vecka till skillnad från psaltarpsalmerna. I sina vespermeditationer har har Benedictus XVI börjat hoppa över redan kommenterade texter från Uppenbarelseboken, men inte dem som är hämtade ur Paulus brev. Så handlade det idag för fjärde gången om en viktig hymn i Filipperbrevets andra kapitel om Kristi självutgivelse, där Paulus skriver att ”Kristus ... utblottade sig och antog en tjänares gestalt... ödmjukade sig och blev lydig intill döden på ett kors.”

-Vi tillber Kristus, för hans ödmjuka livsstil av tjänande, lydnad och död har förvandlats till Guds härlighets strålglans, sade påven.

-Låt oss följa hymnens uppmaning och imitera Kristi ödmjukhet och kärlek och följa honom som vår Herre och Räddare.

I sin hälsning på italienska uppmanade påven till sist alla att be för de folk som drabbats av jordbävningar och andra naturkatastrofer.

Vatikanradions skandinaviska avdelning/OB/05-10-26

you are viewing our old webpages : Go to our new website ...»

 

 

who we are broadcasts on demand live broadcasts links & sources professional services the Pope's voice