vatican radio

Påven: Guds spår i skapelsen

I strålande höstsol samlades 25000 människor till påvens audiens på Petersplatsen på onsdagsförmiddagen. Grupperna kom från Polen, Kroatien, Bulgarien, Frankrike, Belgien, Canada, England, Malawi, Kina, Indonesien, Japan, USA, Tyskland, Spanien, Guatemala, Brasilien och så förstås Italien. Inga grupper från de nordiska länderna var anmälda den här gången till skillnad från värsta högsäsongen i oktober, då det var dubbelt så många besökare på audienserna och det kom grupper från flera nordiska länder varje vecka.

I en hälsning till de italienska grupperna påminde Benedictus XVI om att katolska kyrkan just 9 november firar årsdagen av invigningen av Roms domkyrka Lateranbasilikan, som byggdes kort efter 312 och därmed är kanske världens äldsta kyrka som ännu används.

-Denna dag då vi firar festen Lateranbasilikans, Roms domkyrkas invigningsdag, uppmanar jag er, kära börder och systrar, att be tillsammans med hela kyrkan till Kristus frälsaren, människans och historiens återlösare, i en brinnande bön om att mänskligheten skall ta emot gåvan och låta sig befrias och räddas, sade påven.

Som vanligt ägnade Benedictus XVI sitt tal på italienska, engelska, franska, tyska, spanska och polska åt att meditera över psaltarpsalmer och andra bibeltexter i katolska kyrkans dagliga bön tidegärden. Så fortsätter han den kampanj för ett djupare böneliv som inleddes 2001 av Johannes Paulus II genom en rad meditationer om psalmerna i morgonbönen laudes. Fyra och ett halvt år senare är hans efterträdare nästan färdig, för han håller på med texterna i kvällsbönen vesper och närmare bestämt den fjärde av de fyra veckor i vesperns schema av återkommande psalmer och bibeltexter.

Den här gången var det dags för Ps 136 (vesper, måndag i vecka 4), en berättelse om hur Gud skapade världen, där alla psalmens korta verser avslutas med orden: ”evigt varar hans nåd.” Poängen är att redan skapelsen, den värld vi ser omkring oss, hjälper oss förstå att Gud finns och att det finns en kärleksfull plan bakom kosmos. Som vanligt lät påven en tidig kristen författare visa hur denna text i gamla testamentet kan läsas ur ett kristet perspektiv. Den här gången lånade han från Basilios den store, biskop i Caesarea i Kappadokien i dagens Turkiet på 300-talet, som utgick från Ps 136 för att hävda att världen vi ser omkring oss räcker för att förstå att Gud finns.

Påven lade till några improviserade funderingar och sade att dessa tankar av Basilios av Caesarea, en kyrkofader på 300-talet, är överraskande aktuella också idag.

-Basilios säger att en del människor ’bedrogs av den ateism de bär inom sig och trodde att världsalltet var utan ledare och ordning och utlämnat åt slumpen.’ Idag är det många människor som låter sig bedras av ateismen och tror att världsalltet saknar ordning och är utlämnat åt slumpen. Men med bibelns hjälp väcker Herren det sovande förnuftet och säger oss att i begynnelsen fanns det skapande Ordet, det skapande förnuftet som har skapat allt, som har en intelligent plan för världsalltet, en plan som också är kärlek. Låt oss be att Guds Ord skall väcka oss och lysa upp vår tanke för att den skall uppfatta det budskap som redan finns i vårt hjärta: att bakom allting finns ett skapande förnuft, som är kärlek och godhet.

Vatikanradions skandinaviska avdelning/OB/05-11-09

you are viewing our old webpages : Go to our new website ...»

 

 

who we are broadcasts on demand live broadcasts links & sources professional services the Pope's voice