vatican radio

Angelus: I advent hoppas de kristna förnya världen med Guds hjälp
-Varje gång den kristna gemenskapen förbereder sig för att fira minnet av återlösarens födelse, känner den en inre glädje som på sätt och vis förmedlas till hela samhället, sade Benedictus XVI 27 november i samband med middagsbönen angelus första söndagen i advent.

-I början av advent låter liturgin oss säga med Ps 85: “Herre, visa oss din godhet och ge oss din hjälp!” (Ps 85:8). I advent hoppas de kristna kunna förnya världen med Guds hjälp, sade påven till de tusentals människor som samlats under sina paraplyer i novemberregnet på Petersplatsen.

-Med denna söndag börjar advent. Det är en religiöst suggestiv tid, för den är impregnerad av hopp och andlig väntan. Varje gång som den kristna gemenskapen förbereder sig för att fira minnet av återlösarens födelse, känner den en inre glädje som på sätt och vis förmedlas till hela samhället. I advent upplever det kristna folket två andliga rörelser. Å ena sidan lyfter den blicken mot slutmålet för historiens vallfärd: Herren Jesu ärofulla återkomst. Å andra sidan minns den gripet födelsen i Betlehem och bugar inför julkrubban. De kristnas hopp riktas mot framtiden men har sina rötter i en händelse i det förflutna. När tiden var inne föddes Guds Son av jungfru Maria: “född av en kvinna och född att stå under lagen”, som aposteln Paulus skriver (Gal 4:4).

-Den första söndagen i advent uppmanar evangeliet oss att vaka i väntan på Kristi sista ankomst. ”Håll er vakna!” säger Jesus, ” “Ni vet inte när husets herre kommer” (Mc 13,35.37). Den korta liknelsen om mannen som reste bort och tjänarna som skulle ta hand om hans hus visar hur viktigt det är att vara redo att ta emot Herren när han kommer helt överraskande. Den kristna gemenskapen väntar ivrigt på att han skall visa sig, och aposteln Paulus skriver till de kristna i Korinth för att uppmana dem att lita på Guds trohet och att leva så att det inte saknas något hos dem (jfr 1 Kor 1:7-9) på Herrens dag. Därför låter liturgin i början av advent oss säga med Ps 85: “Herre, visa oss din godhet och ge oss din hjälp!” (Ps 85:8).

-Vi kan säga att advent är en tid då de kristna måste väcka hjärtats hopp att kunna förnya världen med Guds hjälp. Också idag vill jag påminna om vad Andra Vatikankonciliet säger i sin konstitution om kyrkan i världen av idag, Gaudium et spes: det är en text som är impregnerad av kristet hopp. Jag tänker särskilt på kapitel 39, med titeln ”En ny jord och en ny himmel”. Där läser man: “Vi vet av uppenbarelsen att Gud förbereder en ny boning och en ny jord, där rättvisan skall bo (jfr 2 Kor 5: 2; 2 Pet 3:13)… Men väntan på en ny jord skall inte försvaga utan tvärtom stimulera omsorgen om arbetet som gäller denna jord”. De goda frukterna av våra mödor skall vi återfinna när Kristus överlämnar sitt eviga och allomfattande rike till Fadern. Må jungfru Maria, adventstidens jungfru, hjälpa oss att vaka och verka i i väntan på Herren i denna tid av nåd.

Vatikanradions skandinaviska avdelning/OB/05-11-26

you are viewing our old webpages : Go to our new website ...»

 

 

who we are broadcasts on demand live broadcasts links & sources professional services the Pope's voice