2013-05-15 15:36:58

Påve Franciskus: onsdagsaudiens, ”Sanningen är inte en egendom” men ”ett möte med en människa”


(15.05.2013) "Sanningen är inte ett objekt som man kan gripa, man möter den. Den är inte en egendom, men ett möte med en människa", sa påven under dagens allmänna onsdagsaudiens och fokuserade sina anmärkningar på Den helige anden som" vägleder kyrkan och var och en av oss mot sanningen".

"Vi lever i en tid då vi tenderar att vara skeptiska till sanningen", anmärkte påven Franciskus, och påminde om hur "Benedictus XVI ofta talade om relativismen, det vill säga en tendens att tro att ingenting är definitivt, att tro att sanningen uppnås genom medgivande eller av vad vi själva vill". Därav frågan: "Finns verkligen sanningen? Vad är sanningen? Kan vi känna till den? Kan vi finna den?". I detta avseende erinrade påven om Pontius Pilatus fråga till Jesus: "Vad är sanning?". "Pilatus – sa påven – kan inte förstå att sanningen står rätt framför honom, han kan inte i Jesus känna igen sanningens ansikte, som är Guds ansikte. Ändå är Jesus just detta: sanningen som i tidens fullbordan blev människa", som vi läser i Johannesevangeliet, "och bodde bland oss så att vi skulle känna den".

"Ni är inte deltidskristna, endast vid vissa tillfällen, under vissa omständigheter, i vissa val: ni är alltid kristna!” tillade påven som slutade audiensen med en slags improviserad dialog med de troende på Petersplatsen: "Be varje dag till Den helige anden, om att han öppnar era hjärtan till Jesus" sa han till över 70,000 personer som var närvarande på Petersplatsen och som svarade på påvens frågor med applåder. "Hur många av er ber varje dag till Den helige anden? Några av er, antar jag", sa han. "Låt oss fråga oss själva: är jag öppen för Den helige andens verkan? Ber jag till honom att han ska upplysa mitt liv och gör jag mig själv mer känslig inför det som tillhör Gud? Detta är en bön som vi måste be varje dag”, och lära oss av Maria att "återuppleva hennes ja, hennes totala tillgänglighet att ta emot Guds son i hennes liv, som därefter omvandlas". "Genom Den helige anden – förklarade Franciskus – kommer Fadern och Sonen och bor i oss: vi lever i Gud och av Gud. Men är vårt liv verkligen fyllt av Gud, hur många saker placerar jag framför Gud?”








All the contents on this site are copyrighted ©.